Anete: Dzemdību pozas

Dzemdību pozas

Mainot pozīcijas un kustoties dzemdību laikā, sieviete var gan atvieglot sev muguras sāpes, gan vieglāk pārciest kontrakcijas, gan palīdzēt mazulim vieglāk virzīties pa dzemdību ceļiem. Pozu maiņa maina iegurņa formu un izmērus, kas palīdz bērnam izdarīt rotācijas otrajā (izstumšanas) dzemdību period. Arī gravitacijas spēkam ir liela nozīme – tas palīdz bērnam iestāties iegurņa dobuma ieejas plaknē un vēlāk virzīties lejā pa dzemdību ceļiem. Arī elpošanas vingrinājumus ir vieglāk izpildīt kustoties nekā guļot uz muguras vai pussēdus.

Pozas pirmajam dzemdību periodam

Atpūtai:

     
Gulēšana uz sāna. Labi palīdz, ja vienu kāju saliektu atbalsta uz spilvena. Poza pussēdus uz dīvāna, gultā vai atbalstoties pret partneri, kurš jūs var atbalstīt ar vieglu masāžu vai vienkārši apskāvienu. Sēdēšana ar vienu kāju paceltu. Asimetriskas pozicijas palielina pelvis (iegurņa) izmēru un ļauj bērnam atrast labāko pozīciju.

 Šūpošanās, ritmiskas kustības ļauj saskaņot visu ķermeni ar elpošanu.

       

Šūpošanās šūpuļkrēslā

Šūpošanās uz bumbas

Lēna dejošana

Partnera kontakst ar mazo, kad viņs apķer Jūs no mugurpuses.

Kustības un aktivitātes. Tās palīdz bērnam iestāties iegurņa dobumā. Agrīnā dzemdību periodā tās var jums palīdzēt atslābināties, taču nevajag sevi pārāk nogurdināt. Kustību laikā bērns izdara spiedienu uz dzemdes kaklu, kas palīdz tam ātrāk atvērties.

     

Izklupiens izmantojot krēslu.

Kāpšana pa kāpnēm.

Izstiepšanās sēžot ar saliektām kājām.

Pozīcijas, kas palīdz, kad sievietei ir muguras sāpes, neregulāras kontrakcijas vai dzemdības notiek lēni.

Noliekšanās uz priekšu kontrakciju laikā var būt ļoti relaksējoša.

     
Atbalstīšanās pret krēslu (vai tualetes podu). Rokas un galvu atbalstot uz atzveltnes. Atbalstīšanās prêt sienu vai partneri, vai noliekšanās, atbalstoties prêt galdu. Palīdz arī viegla šūpošanās gurnos. Dzemdību nodaļā var izmantot gultas paceļamo galvgali, paliekot tupus pozīcijā.

Tupēšana un rāpus pozīcijas. Tās var mazināt muguras sāpes, palīdzēt posterior bērnam ierotēt pareizā pozīcijā, ļauj piekļūt partnerim vai vecmātei viegli Jūsu mugurai, lai sniegtu vieglu masāžu. Šīs pozas ļauj viegli šūpoties uz sāniem vai uz priekšu – aizmuguri. Vieglāk ir arī kustināt un šūpināt gurnus, kas palīdzēs gan bērnam, gan Jums palielinās komfortu. Zem ceļiem var palikt spilvenu vai kādu ctu mīkstu materiālu.  Kad nogurst rokas, tās var atbalstīt uz bumbas vai spilvena, atslābinot arī visu plecu joslu un galvu.

       

Tupus pozīcija “ceļi – rokas”

Atbalsts pret krēslu

Atbalsts pret bumbu

Tupus pozīcija “ceļi – elkoņi”

Pozas otrajam dzemdību periodam.

Otrajā dzemdību periodā svarīgi ir atvērt iegurņa izeju cik plaši vien var, lai nodrošinātu bērnam pēc iespējas gludāku un vieglāku slīdēšanu cauri iegurņa dobumam, izmantojot gravitātes palīdzību. Jānodrošina arī, lai sieviete jūtas droši un stabili, lai spēj kontorlēt situāciju.

Katru pozu var izmantot pāris kontrakciju garumā, ja tā liekas ērta un droša, tādā var palikt. Ja nē, jāmēģina cita pozīcija kontrakciju starplaikā. Vecmāte vai ārsts var lūgt mainīt pozu tieši pirms bērniņa nākšanas pasaulē.

Standarta pozas. Šīs pozas ir vispopulārākās un viegli ieņamamas visām sievietēm, neatkarīgi no ķermeņa izmēriem un vēdera lieluma.

Pozas pussēdus. Šādās pozās var izmantot spilvenus zem rokām, ceļiem un muguras. Kontrakciju laikā var ar rokām apķerties ceļgaliem un tos vilkt tuvāk sev – saviem pleciem. Līdzīgu pozu sieviete var ieņemt arī uz dzemdību galda. Tur kājas var tikt atbalstītas uz speciāli tam paredzētajiem gultas paaugstinājumiem. Kontrakciju laikā sieviete sevi saņem aiz augšstilbiem un tos velk sev klāt.Pozas pussēdus arī nedaudz izmanto gravitāttes palīdzību un māte jūtas ļoti stabili. Šādās dzmedības vecmāte var viegli sekot līdz bērna kustībai, palīdzēt ar starpenes “pasargāšanu” no plīsumiem.  
 Guļus pozīcija sāniski. Ar saliektām kājām, augšējās kājas svaru var turēt partneris un to pievilkt kontrakciju laikā. Gravitātes loma te nav, taču poza ir laba ātri noritošam otrajam periodam. Arī daudzām sievietēm šī poza liekas vis komfortablākā.  

Tupus pozīcijas. Šīs pozas labi strādā, ja netiek lietoti pretsāpju medikamenti. Ja ir lietota epidurālā asnastēzija, ir grūtības šādu pozu ieņemt un uzturēt. Arī katetrs, monitoru vadi, pievienotā sistēma var traucēt šo pozu ieņemšanā. Šīs pozas ir vispiemērotākās dabiski notiekošās – fizioloģiskās dzemdībās. Ir nepieciešams arī partnera atbalsts, lai nodrošinātu sievietes stabilitāti, vislabāk – kāda persona abās pusēs. 

 Tupēšana uz ceļiem. Rokas var atbalstīt pret gultu, kājas maksimāli izplestas – ceļi maksimāli attālināti, vai viens celis pacelts, balstoties uz pēdas. Va būt ļoti atslābinoša mātei. Samazina arī epiziotomijas.  
 Rāpus pozā svarīgi ir muguru izliekt uz āru, nevis ļaut tai noslīdēt lejā, tā traumējot mugurkaulu un bērnam leikot slīdēt nepareizā virzienā. Šī poza ir laba lieliem bērniem, posterior guļošajiem. Arī sievietei tā var litkies ērta. Uz dzemdību galda, paceļot galvgali, var balstīties uz elkoņiem, atsābinot arī galvu.  

Stāvus pozīcijas. Nav iespējamas ar epidurālo anastēziju.

Sēdus poza. Var sēdēt uz tualetes poda, dzemdību soliņa, partnera klēpī. Tiek atvērts iegurnis, liels spēks gravitātei, dabiska spiešanas pozīcija.  
Stāvos, ar rokām turoties pret kādu stieni, var izmantot trepju sienu, arī partneri. Svaru sadala uz kājām un rokām. Kājas atplestas un saliektas ceļos. Ietupjoties ceļos, iegurņa izmēri palielinās par 28%.  Lieliski palīdz gravitātes spēks. Starp kontrakcijām var piecelties vai apsēsties.  
Pilnībā uzticoties partnerim, šāda poza ļauj samazināt spiedienu uz starpeni.  

Izmantotais avotshttp://www.transitiontoparenthood.com/ttp/parented/pain/positions.htm

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s