Bailes un uztraukums

Pārskatot to, kas ir biežākie atslēgas vārdi pēc kā atrasts šis blogs, viens no tiem ir bailes. Bailes no grūtniecības, bailes no dzemdībām, bailes no dzemdību sāpēm, plīsumiem, nevarēšanas.

Bailes no dzemdībām visvairāk saistās arī ar bailēm no kontrakcijām un sāpēm. Bet vai tiešām tas ir tas, par ko vajadzētu uztraukties? Liela daļa sieviešu pēc dzemdībām visbiežāk atceras to, kā šis process notika, kādas bija dzemdības un emocijas, nevis to, cik ļoti un kā sāpēja. Bailes no tā, kas sievietei ir dabiski – laist pasaulē bērniņu, kam viņa ir lieliski radīta, ir tas, ko var kliedēt sagatavojoties dzemdībām. Vairāk, manuprāt, būtu jāraizējas par to, kas ir tie cilvēki, kam uzticēties un vieta, kur laist pasaulē bērniņu. Vai tā būs kāda vecmāte stacionārā, bet blakus būs kāds tuvs un mīļš cilvēks, vai varbūt jau iepriekš satikta vecmāte, dūla, vai varbūt drošības sajūtu radīs ārsts, kurš ir lieliski trenēts strādāt ar pataloģiski noritošām dzemdībām.?

Bailes grūtniecības laikā – bailes par tās norisi, to, kas šobrīd notiek pašas ķermenī, bailes par sajūtam un emociju uzplūdiem. Protams, internetā var ļoti daudz lasīt, un varam teikt, ka tas ir bezmaksas (gandrīz). Žurnālos arī ir daudz informācijas, tā mēdz būt pretrunīga, bet mēs katrs varam izvēlēties to, kas pašiem liekas tuvāks un pieņemamāks. Varam iet uz sagatavošanās kursiem, kas arī lielākoties ir par maksu vai ziedojumiem.  Bet kā ir ar vizīti pie uzskaitē esošā ārsta? Latvijas Valsts likumdošanā ir liela tabula ar to, kāda informācija ir jāsniedz grūtniecei – principā viss tas, ko māca sagatavošanas kursos.

likumi grtuneicem Piemēram,

“Informē par: 1) grūtniecības norisi; 2) partnera lomu veiksmīgā grūtniecības, dzemdību un pēcdzemdību perioda norisē; 3) dabisko dzemdību priekšrocībām…” Arī mātes pasē ir šīs tabulas, kur ārstam ir jāatzīmē, ko viņš ir vai nav pastāstījis, bet tās lielākoties māmiņām paliek neaizpildītas.
Ir saprotams, vizītes laiks ir īss, to 15 minūšu laikā labi, ja paspēj izdarīt to minimumu, kas paredzēts tieši izmeklējumiem un grūtniecības risku novērtējumam.  Bet tas atstāj mammas neziņā, viņām ir jāmeklē informācija pašām, bet ne vienmēr ir tā, ka sieviete spēj saprast to, kas viņu uztrauc, lai sameklētu atbildes.Vēl jāpiebilst fakts, ka izskatās, ka ir mammas, kam netiek pastāstīta pat izmeklējumu jēga, nerunājot par to rezultātiem.

Šeit būs daži no biežākajiem jautājumiem, kas uztrauc mammas.

Vai mans mazulis būs normāls un veselīgs?

Jo vairāk grūtniecību, jo biežāk sieviete uztraucas par katru nākamo mazuli. Taču šis uztraukums, ja nekļūst par apsēstību, ir normāla parādība. Agrīnie grūtniecības testi un pārbaudes parāda lielāko daļu iespējamo komplikāciju bērnam, taču, lai arī cik analīzes, testus, sonogrāfijas un ārstu vizītes mēs veiktu, neviens nekad nevar garantēt 100%, ka ar mazuli viss būs kārtībā – protams, lielākajā gadījumā tā tas arī ir. Šeit svarīgi mammai atcerēties, ka visvērtīgāk ir ieklausīties sevī, noticēt sev un savam bērniņam, ka ar viņu viss būs kārtībā, un pat ja būs kādi sarežģījumi, viņš vienalga būs tavs mazais mīļums. Pārlieku liels stress un neuzticēšanās sev, ka esi spējīga iznēsāt veselu bērniņu, rada uztraukumu, kas, savukārt, var būt saistīts ar citam mazuļa gaidīšanas grūtībām – emocionālo spriedzi, attiecībām ar apkārtējiem u.c.

Vai es spēšu izturēt dzemdību sāpes?

Cik ļoti sāpēs? Kā jāsāp? Vai vienmēr sāp? Kādas ir kontrakciju sāpes? Dzemdību sāpju jeb kontrakciju spēcīgums uztrauc lielāko daļu jauno, topošo mammu. Taču katra sieviete tās piedzīvo savādāk un izjūtas ir individuālas, tāpēc koncentrēties uz citu pieredzi un stāstiem nevajadzētu. Ir vērts gan palasīt pozitīvos dzemdību stāstus un iedvesmoties, pievēst uzmanību, ka reti kura mamma pēc dzemdībām pārdzīvo to, kā ir sāpējis. Spēju izturēt kontrakcijas ietekmē Tavs individuālais sāpju slieksnis,tavas cerības un ekspluatācijas, tava spēja atslābināties, atbalsta komanda dzemdībās un arī tas, cik ļoti tu jūti iesēju un vēlmi procesu kontrolēt! Ļaujies nevis kontrolē! Atceries, ka dzemdības var būt grūtas un sāpīgas, bet, ja Tu tām gatavojies, tad arī vieglāk tiksi galā. Samazinot savas bailes, noskaņojoties pozitīvi, Tu tiešā veidā padari dzemdības mazāk sāpīgas, būsi spējīgāka atslābināties starp sāpēm un uzņemt enerģiju, lai kontrakcijas pārvarētu. Kā tu vari gatavoties:

  • praktizē relaksācijas tehnikas jau grūtniecības laikā;
  • nodrošini sev labu atbalsta komandu dzemdībām;
  • izmanto pozitīvus sevis uzmundrinājumus: es to varu, tas ir tikai brīdis, drīz mazulis būs manās rokās, šīs sāpes ir labas, tās palīdz man ātrāk satikt bērniņu, es esmu stipra un vesela – es to izdarīšu!
  • izvēlies dzemdēt tur un tādā veidā, kā tu jūties ērti un komfortabli, ar tādiem cilvēkiem, kuriem tu vari uzticēties;
  • arī medicīniskie atsāpinātāji ir iespēja, ja ļoti baidies un apzinies, ka nevarēsi tikt galā. Pirms izvēlies tos, uzzini par to ieguvumiem un riskiem, par iespējām tos izmantot Tevis plānotajā dzemdību vietā, pirms pieņem lēmumu – iegūsti maksimāli daudz informācijas, izdari pārdomātu lēmumu!
  • Noskaņo sevi uz to, ka dzemdības ir kā piedzīvojums un tu nekad nevari būt droša, ka tas beigsies un kas notiksies. Tu vienmēr varu iegūt ļoti daudz no šīs pieredzes, ja tā ir tavējā, tu to nesalīdzini ar citu cilvēku piedzīvoto un nemēģini tiekties uz ideālo variantu. Izdari labāko, ko spēj!

Vai dzemdības būs ilgas?

Vidējais dzemdību ilgums pirmo reizi dzemdējošai sievietei ir 12-18 stundas, atkārtoti dzemdējošai 6-8h, taču neviens nevar paredzēt, kā tieši būs Tev. Arī 72h dzemdības var būt normālas! Ar savu aprūpes sniedzēju tu vari izrunāt to, kādu taktiku pielietosi, ja dzemdības ieilgst – vai nogaidīsiet, vai mēģināsiet paātrināt procesu – dabiskos veidos vai ar medikamentu palīdzību? Esi gatava pielietot meditāciju, relaksācijas metodes, vizualizācijas, dažādas dzemdību pozas un veidus, lai izturētu garo procesu.

Kur es būšu brīdī, kad noies ūdeņi?

Sievietes, bieži vien ietekmējoties no TV, uztraucas par to, ka augļūdeņi varētu noplūst kādā ļoti nepiemērotā vietā – lielveikalā, teātrī, restorānā, uz ielas. Visbiežāk ūdeņi noplūst tad, kad dzemdību process jau ir iesācies  – tu jau jutīsi dzemdību kontrakcijas un būsi tam gatava!

Vai dzemdības pieņems jauks personāls?

Tas visbiežāk uztrauc sievietes, kas izvēlējušās dzemdēt stacionārā bez aprūpes līguma. Vienmēr ir iespēja uzrunāt personālu, ja tas Tevi neapmierina, bet vislabāk ir nodrošināt sev tuvu cilvēku blakus – partneri, dūlu vai kādu citu, kam vari uzticēties, kas var palīdzēt un novērst uzmanību no apkārt notiekošā. Izvērtē savas iespējas slēgt individuālo aprūpes līgumu ar vecmāti – tas nodrošinās, ka dzemdībās blakus ir Tev jau pazīstams cilvēks, kam esi izstāstījusi ko Tu vēlies piedzīvot, no kā baidies, kas Tev ir un nav pieņemams.

Vai mans vīrs spēs mani atbalstīt dzemdībās un pēcdzemdību periodā?

Gan emocionālais, gan fiziskais atbalsts ir ļoti svarīgs grūtniecības, dzemdību un arī pēcdzemdību laikā, lai tu vari rūpēties par savu bērniņu, kamēr kāds parūpējas arī par Tevi. Ir vērtīgi izrunāt ar partneri jau laikus to, ko Tu no viņa sagaidi un kā viņš var tev palīdzēt – tās var būt konkrētas lietas, lai atvieglotu ikdienu – vecāko bērnu aprūpe, veikala apmeklējums, mājas sakārtošana vai ēst pagatavošana.  To tu vari lūgt arī citiem sev tuviem cilvēkiem vai meklēt palīdzību, piemēram, mammaja.lv. Atceries, ka Tev ir jājautā, jo cilvēks, kas saskaras ar šo situāciju pirmo reizi, nezina, kā Tev var palīdzēt, kāds atbalsts Tev nepieciešams.

Vai mani sagaida kādas finansiālas grūtības?

Šis jautājums parādās jau diezgan agri grūtniecības laikā un tas visvairāk uztrauc tos, kas ir atbildīgi par finansiālo stāvokli savā ģimenē. Ir svarīgi kopīgi izplānot budžetu un saprast lietas, uz kuram turpmāk varētu ietaupīt, ja nepieciešams. Piemēram, sociālās aktivitātes ar mazu bērniņu visbiežāk ir mājās vai pie kāda ciemos, kas jau izslēdz tēriņus par kafejnīcu apmeklējumu vai pasākumu biļetēm. Tāpat ar, ja esi noskaņota zīdīt bērniņu, vismaz pirmo pus gadu tas nekādi neizmainīs pārtikas veikala iepirkumu sarakstu. Kas aiciniet ciemos draugus, viņiem vienmēr var palūgt, lai paši parūpējas par dzērieniem un desertu – viņi būs priecīgi, jo zinās, ko uzdāvināt jaunajam tētim un mammai. :)

Svarīgi ir grūtniecības laikā runāt ar kādu vai rakstīt par to, kas tevi uztrauc uz baida. Tas palīdz saprast, kas tieši Tevi nomoka un uztrauc, kā Tu vari sev palīdzēt vai kur meklēt palīdzību un atbalstu! 

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s